inr.gr


Ελληνική Βιομηχανία

Στόχασις: «Αντιστέκεται» η οινοποιία στην κρίση



Ο τομέας της οινοποιίας «αντιστέκεται», σε σύγκριση με άλλους τομείς της ελληνικής οικονομίας, στις δυσμενείς οικονομικές συνθήκες, σύμφωνα με κλαδική μελέτη για την οινοποιία που εκπόνησε η ΣΤΟΧΑΣΙΣ Σύμβουλοι Επιχειρήσεων ΑΕ (www.stochasis.com), στο πλαίσιο της σειράς μελετών αγοράς που πραγματοποιεί και φέρουν τη διακριτική ονομασία «Κλαδικές Στοχεύσεις».

Ειδικότερα, ο παραδοσιακός χαρακτήρας του οίνου, ο οποίος είναι συνδεδεμένος τόσο με τις διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων όσο και με πληθώρα κοινωνικών περιστάσεων, η οικονομικότερη τιμή καθώς και ο χαμηλότερος αλκοολικός βαθμός του συγκριτικά με τα υπόλοιπα αλκοολούχα ποτά, αποτελούν τους κυριότερους λόγους της «ανθεκτικότητάς» του.

Το μέγεθος της εγχώριας αγοράς κρασιού υπολογίζεται σε 2.950 χιλ. hl την αμπελοοινική περίοδο 2014/15, ενισχυμένο κατά 0,6% σε σχέση με το 2013/14, παρουσιάζοντας ΜΕΡΜ 0,5% το χρονικό διάστημα 2000/01-2014/15. Εκτιμάται ότι η εγχώρια κατανάλωση κρασιού θα παραμείνει σταθερή το 2015/16. Η διείσδυση του μη τυποποιημένου (χύμα) κρασιού εκτιμάται σε 60% περίπου.

Όσον αφορά στη χρηματοοικονομική κατάσταση των οινοποιητικών επιχειρήσεων, oι τιμές του δείκτη κάλυψης χρηματοοικονομικών δαπανών, παρά τη βελτίωσή τους τη διετία 2013-2014, δείχνουν ότι ο τομέας παραμένει «ευπρόσβλητος» σε πιθανές μεταβολές του οικονομικού περιβάλλοντος.

Το συναλλακτικό κύκλωμα του τομέα, διαμορφώνεται διαχρονικά ελλειμματικό (οι πιστώσεις από προμηθευτές υπολείπονται των ημερών είσπραξης των απαιτήσεων), παρουσιάζοντας μικρές μεταβολές. Σημειώνεται ότι ο εμπορικός κύκλος του κλάδου, λαμβάνοντας υπόψη και την αποθεματοποίηση, διαμορφώνεται διαχρονικά θετικός.

Παρά την «αντίσταση» του τομέα στις οικονομικές συνθήκες, οι συνέπειες της οικονομικής κρίσης έχουν αφήσει το «αποτύπωμά» τους, όπως παρουσιάζεται εύληπτα στην πορεία των δεικτών αποδοτικότητάς του. Ωστόσο, η βελτίωση του περιθωρίου μεικτού κέρδους την περίοδο 2013-2014 αναδεικνύει την προσπάθεια προσαρμογής των επιχειρήσεων στο δύσκολο οικονομικό περιβάλλον, κυρίως όσον αφορά στη συγκράτηση των κόστους πωλήσεων.

Η αποδοτικότητα των μεγάλων και μικρών επιχειρήσεων δεν παρουσιάζει σημαντικές διαφοροποιήσεις. Τόσο η αναλογία κερδοφόρων/ζημιογόνων επιχειρήσεων όσο και η αναλογία κερδών/ζημιών βελτιώνεται το 2014 έναντι του 2011, αλλά παραμένει δυσμενέστερη συγκριτικά με το 2008. Η ανάλυση αφορά σε επιχειρήσεις με δημοσιευμένα οικονομικά στοιχεία για κάθε έτος της περιόδου 2008-2014.

Επιπρόσθετα, διαπιστώνεται ότι 2 στις 10 μεγαλύτερες επιχειρήσεις οινοποιίας εμφανίζουν συνδυασμό EBITDA και κερδών προ φόρων και αποσβέσεων (ως % του κύκλου εργασιών του 2014) μεγαλύτερο από τον μέσο όρο του συνόλου των εξεταζόμενων επιχειρήσεων, ενώ οι ίδιες 2 στις 10 μεγαλύτερες επιχειρήσεις οινοποιίας συνδυάζουν EBITDA και συνολική δανειακή επιβάρυνση, σε επίπεδα καλύτερα από τον μέσο όρο του συνόλου των εξεταζόμενων επιχειρήσεων, για το 2014.

Στη μελέτη συμπεριλαμβάνεται η αποτίμηση της αξίας των εξεταζόμενων οινοποιητικών επιχειρήσεων την περίοδο 2011-2014, με σκοπό να ενισχυθεί η αξιολόγηση της πορείας και των προοπτικών του τομέα. Η αποτιμώμενη αξία 44 οινοποιητικών επιχειρήσεων, με δημοσιευμένα οικονομικά στοιχεία για κάθε έτος της περιόδου 2010-2014, παρουσιάζει αύξηση 19% το 2014 σε σχέση με το 2013, μετά από μια διετία μείωσης και διαμορφώνεται περίπου στα επίπεδα του 2011.

Όσον αφορά στην παγκόσμια κατανάλωση κρασιού, σημειώνεται ότι παραμένει σχεδόν σταθερή τα τελευταία χρόνια (2009-2014), σε 240 εκατ. hl περίπου, με τις ΗΠΑ να αποτελούν την τελευταία διετία τη μεγαλύτερη αγορά.

www.inr.gr , 7 Δεκεμβρίου 2015























ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ                ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ                RSS