inr.gr


Ελληνική Βιομηχανία

ΕΑΒ: Ζημιές 21,6 εκατ. ευρώ το 2016 και αποζημιώσεις σε εταιρεία-διάδοχο της Siemens



Αντιμέτωπη με δυσμενείς για την ίδια και το Ελληνικό Δημόσιο αποφάσεις Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου για το σύστημα στρατιωτικών επικοινωνιών «Ερμής ΙΙ» είναι η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ), η οποία επίσης αντιμετωπίζει δυσεπίλυτα προβλήματα ρευστότητας και το 2016 κατέγραψε ανάκαμψη του κύκλου εργασιών, αλλά με υψηλότερες ζημιές, σε σύγκριση με το 2015.

Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο, στο οποίο είχε προσφύγει η γερμανική εταιρεία Airbus Defence & Space, ως διάδοχο επιχειρηματικό σχήμα θυγατρικής του ομίλου της Siemens που είχε μετονομαστεί σε πρώτη φάση σε EADS Deutchland, υποχρεώνει την ΕΑΒ να της καταβάλει 16,77 εκατ. ευρώ για διαφορές σχετικά με την ανάπτυξη του νέου Συστήματος Επικοινωνιών Ζώνης Μάχης για τις ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις «Ερμής ΙΙ», εφόσον δεν συνεργαστεί μαζί της επί νέας βάσεως για την ολοκλήρωσή του εντός συγκεκριμένων προθεσμιών. Για την υλοποίηση του έργου αυτού το 1999 η Siemens είχε οριστεί από το ελληνικό υπουργείο Άμυνας κύριος υποκατασκευαστής και υπεύθυνος έργου, για ποσό 71,61 εκατ. ευρώ.

Ηδη η ΕΑΒ έχει αρχίσει συζητήσεις με τη γερμανική εταιρεία για να συμφωνήσουν επί των όρων μεταφοράς τεχνογνωσίας και συναφή ζητήματα, καθώς και για την «εξομάλυνση» των μεταξύ τους σχέσεων. Επίσης, βρίσκεται σε συνεννόηση με το υπουργείο Αμυνας και ζητεί από το υπουργείο Οικονομικών αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου για την προμήθεια και ανάπτυξη του συστήματος παραγωγής κλειδών, δηλαδή των κωδικών κρυπτογράφησης που είναι αναγκαίοι για την κρυπτασφάλεια των επικοινωνιών του Συστήματος.

Επιπροσθέτως, με άλλη απόφαση που έλαβε Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο στις 14 Σεπτεμβρίου επιδικάζει υπέρ της Airbus Defence & Space ποσό 2,025 εκατ. ευρώ, πλέον τόκων και δικαστικής δαπάνης 0,265 εκατ. ευρώ, το οποίο η ΕΑΒ οφείλει να καταβάλει σε τρεις δόσεις, με την τελευταία στις 15 Φεβρουαρίου 2018.

Η υπό δημόσιο έλεγχο βιομηχανία αεροπορικών εφαρμογών αντιμετωπίζει, εν τω μεταξύ, οξύτατα προβλήματα ρευστότητας, έχοντας να αντιμετωπίσει, πλην των άλλων, τις συνέπειες από τον καταλογισμό διαφορών φορολογικού ελέγχου ύψους 285,61 εκατ. ευρώ πλέον τόκων υπερημερίας και προσαυξήσεων 30,83 εκατ. ευρώ για τις χρήσεις 2001-2004, που επιβλήθηκαν το 2011. Για τον λόγο αυτό το 2016 παρακρατήθηκε από τις εισπράξεις της, στο πλαίσιο συμψηφισμού με οφειλές, ποσό 12,30 εκατ. ευρώ. Εντός του 2016 κατέπεσαν και πληρώθηκαν από το Ελληνικό Δημόσιο δάνεια της εταιρείας εγγυημένα από αυτό, ύψους 5,58 εκατ. ευρώ, ως συνέχεια της κατάπτωσης αντίστοιχων εγγυήσεων 37,91 εκατ. ευρώ το 2015.

Το 2016 η ΕΑΒ κατέγραψε υψηλές ζημιές, οι οποίες οφείλονται κατά κύριο λόγο, σύμφωνα με τη διοίκησή της, σε αυξημένο κόστος, εξαιτίας ελλιπούς χρηματοδότησης και αδυναμίας έγκαιρης αγοράς πρώτων υλών και υλικών, που είχαν συνέπεια την ύπαρξη χρόνων αδράνειας στην παραγωγική διαδικασία. Η έλλειψη κεφαλαίων είχε αποτέλεσμα την αδυναμία αγοράς, χωρίς πλήρη προπληρωμή, πρώτων υλών και υλικών απολύτως απαραίτητων για την υλοποίηση των έργων που έχει αναλάβει. Η αδυναμία εξεύρεσης κεφαλαίων συνοδεύτηκε από καθυστερήσεις είσπραξης απαιτήσεων από την Πολεμική Αεροπορία και άρνηση πιστωτικών ιδρυμάτων του εξωτερικού να εκδώσουν εγγυητικές επιστολές χωρίς ισόποση χρηματική εγγύηση. Παρά ταύτα, προχώρησε στην υπογραφή συμφωνιών και συμβάσεων για έργα ύψους 150 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 76 εκατ. ευρώ αφορούν πελάτες εξωτερικού και τα υπόλοιπα 74 εκατ. ευρώ τις ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις και το Λιμενικό Σώμα.

Τα ενοποιημένα έσοδα της ΕΑΒ, από κοινού με την 100% θυγατρική της εταιρεία αεροπορικών υπηρεσιών E.M.C. Ελλάς, το 2016 ανήλθαν σε 70,05 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 6,5% ή 4,28 εκατ. ευρώ σε αξία, σε σύγκριση με το 2015.

Αναλυτικότερα, τα έσοδα της ΕΑΒ από την εγχώρια αγορά, δηλαδή κυρίως από την Πολεμική Αεροπορία, τον Στρατό Ξηράς και το Πολεμικό Ναυτικό, ήταν ύψους 38,36 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 20,5% (+6,54 εκατ. ευρώ) και ίσα προς το 54,8% των συνολικών εσόδων (από 48,4%). Τα έσοδά της από τις αγορές άλλων ευρωπαϊκών χωρών σημείωσαν αύξηση 7,3% (+0,42 εκατ. ευρώ) και ανήλθαν σε 6,13 εκατ. ευρώ, ενώ τα έσοδα από πελάτες τρίτων χωρών, που αφορούν κυρίως τις ΗΠΑ και το Κατάρ, μειώθηκαν κατά 23,7% (-2,69 εκατ. ευρώ) και περιορίστηκαν σε 25,55 εκατ. ευρώ, με συνέπεια η ποσοστιαία συμβολή τους να διαμορφωθεί σε 8,7% (από επίσης 8,7%) και 36,5% (από 42,9%), αντιστοίχως. Τα έσοδα από την παροχή υπηρεσιών ήταν ύψους 39,70 εκατ. ευρώ, ίσα προς το 56,7% των συνολικών. Η διάθεση προϊόντων απέφερε 21,55 εκατ. ευρώ (30,8% των συνολικών εσόδων), ενώ η διάθεση υλικών και εμπορευμάτων απέδωσε 8,73 εκατ. ευρώ (12,5% των εσόδων). Συνολικά, το 55,3% των εσόδων (38,76 εκατ. ευρώ) προήλθε από τη διάθεση προϊόντων και εμπορευμάτων και την παροχή υπηρεσιών στο Ελληνικό Δημόσιο και λοιπά συνδεδεμένα μέρη.

Τα μεικτά κέρδη της ΕΑΒ και της θυγατρικής της συρρικνώθηκαν κατά 26%, σε 4,15 εκατ. ευρώ από 5,60 εκατ. ευρώ το 2015, καθώς ο συντελεστής μεικτού κέρδους υποχώρησε κατά 2,6 εκατοστιαίες μονάδες (5,9%, από 8,5%). Οι ζημιές της προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) διογκώθηκαν σε 7,63 εκατ. ευρώ έναντι 4,44 εκατ. ευρώ το 2015, αυξημένες κατά 72% ή 3,19 εκατ. ευρώ. Επίσης, τα αποτελέσματά της προ τόκων και αποσβέσεων (EBIT) ήταν ζημιές 13,98 εκατ. ευρώ, έναντι αντίστοιχων ζημιών 11,06 εκατ. ευρώ το 2015, αυξημένες κατά 26,4% ή 2,92 εκατ. ευρώ.

Ενώ οι δαπάνες διοίκησης μειώθηκαν κατά 11%, η χρήση επιβαρύνθηκε με αυξημένες κατά 2,28 εκατ. ευρώ δαπάνες παραγωγικής αδράνειας συνολικού ύψους 6,36 εκατ. ευρώ, προβλέψεις για απαξίωση αποθεμάτων 1,22 εκατ. ευρώ, προβλέψεις για επισφαλείς απαιτήσεις 0,79 εκατ.ευρώ και συναλλαγματικές διαφορές 2,57 εκατ. ευρώ. Τα λοιπά έσοδα εκμετάλλευσης ήταν ύψους 6,56 εκατ. ευρώ (+18,6%), ενώ τα λοιπά έξοδα εκμετάλλευσης 8,60 εκατ. ευρώ (+19,6%).

Tα τελικά ενοποιημένα αποτελέσματά της επιβαρύνθηκαν, εξάλλου, με αποσβέσεις 6,345 εκατ. ευρώ (6,62 εκατ. ευρώ το 2015) και χρεωστικούς τόκους και συναφή χρηματοοικονομικά έξοδα 7,02 εκατ. ευρώ (7,78 εκατ. ευρώ το 2015).

Κατόπιν αυτών η εταιρεία κατέγραψε ενοποιημένες ετήσιες ζημιές προ φόρων 21,64 εκατ. ευρώ, έναντι αντίστοιχων ζημιών 19,43 εκατ. ευρώ το 2015 (-11,3% ή -2,205 εκατ. ευρώ). Μετά την πρόβλεψη για φόρους οι ζημιές της χρήσης ανήλθαν σε 21,66 εκατ. ευρώ, έναντι 19,59 εκατ. ευρώ το 2015 (-10,5% ή -2,06 εκατ. ευρώ).

Τα αποτελέσματα της χρήσης 2016, όπως και εκείνα του 2015, προκύπτουν από την εφαρμογή των διεθνών λογιστικών προτύπων.

Στις 31.12.2016 τα ενοποιημένα ίδια κεφάλαια της εταιρείας ήταν αρνητικά (-238,36 εκατ. ευρώ έναντι -215,93 εκατ. ευρώ έναν χρόνο νωρίτερα), ενώ το σύνολο των απασχολουμένων σε αυτή κεφαλαίων ανερχόταν σε 887,71 εκατ. ευρώ (946,85 εκατ. ευρώ στις 31.12.2015), μειωμένο κατά 6,2% (-59,15 εκατ. ευρώ). Συνέτρεχαν προϋποθέσεις εφαρμογής του άρθρου 48 του ν. 2190/1920.

Κατά την ίδια ημερομηνία οι τραπεζικές υποχρεώσεις της ήταν ύψους 103,98 εκατ. ευρώ, μειωμένες σε ετήσια βάση κατά 0,4% (-0,40 εκατ. ευρώ) και σε ποσοστό 52,9% μακροπρόθεσμες. Από αυτές, υποχρεώσεις 99 εκατ. ευρώ προς τις τράπεζες Εθνική και Alpha ήταν εγγυημένες από το Ελληνικό Δημόσιο. Συγχρόνως, οι συνολικές, πάσης φύσεως υποχρεώσεις της ανέρχονταν σε 1.126,01 εκατ. ευρώ, μειωμένες σε ετήσια βάση κατά 3,2% (-36,77 εκατ. ευρώ). Η αξία του κυκλοφορούντος ενεργητικού της (657,86 εκατ. ευρώ) υπολειπόταν κατά 359,53 εκατ. ευρώ της αξίας των πάσης φύσεως βραχυπρόθεσμων, απαιτητών εντός του 2017 υποχρεώσεών της (1.017, 39 εκατ. ευρώ). Τα ταμειακά της διαθέσιμα και ισοδύναμα ανέρχονταν σε 16,11 εκατ. ευρώ (20,07 εκατ. ευρώ έναν χρόνο πριν). Στις λοιπές υποχρεώσεις της οφειλές 376,48 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν σε καταπτώσεις εγγυήσεων του Ελληνικού Δημοσίου, για τις οποίες έχουν καταλογιστεί από τις φορολογικές αρχές τόκοι υπερημερίας και προσαυξήσεις 155,29 εκατ. ευρώ, χωρίς να έχει σχηματιστεί σχετική πρόβλεψη ζημιών. Επίσης, στις μακροπρόθεσμες οφειλές της ποσό 5,82 εκατ. ευρώ αντιστοιχεί σε χρέη στο ΙΚΑ και 3,61 εκατ. ευρώ αφορά δάνειο που είχε λάβει από την Pratt & Whitney το 2004, προκειμένου να συμμετάσχει με μερίδιο 49% στην εταιρεία 1 Source Αεροπορικές Υπηρεσίες.

Η αναπόσβεστη αξία των ενσώματων παγίων της στις 31.12.2016 είχε μειωθεί σε 223,33 εκατ. ευρώ, αντί 228,50 εκατ. ευρώ στις 31.12.2015, λόγω των αποσβέσεων της χρήσης. Στη διάρκεια της χρήσης η επιχείρηση δαπάνησε για αγορές ενσώματων και άυλων παγίων 1,08 εκατ. ευρώ, έναντι 0,62 εκατ. ευρώ το 2015, ευρισκόμενη σε αδυναμία να εξασφαλίσει χρηματοδότηση για την υλοποίηση επενδύσεων απαραίτητων για την ανάληψη σημαντικών κερδοφόρων προγραμμάτων και την ανανέωση του τεχνολογικού της εξοπλισμού. Στις μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις της συμπεριλαμβανόταν, προς απόσβεση, υπόλοιπο κρατικών επιχορηγήσεων 25,25 εκατ. ευρώ. Οι συμμετοχές σε τρίτες επιχειρήσεις συμπεριελάμβαναν μερίδιο 3,25% στην Hellas Sat Consortium.

Αγωγές και διεκδικήσεις τρίτων εις βάρος του ομίλου, πλην όσων προαναφέρθηκαν, αφορούσαν ποσά 6,53 εκατ. ευρώ.

Η μητρική εταιρεία ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ το 2016, ολοκληρώνοντας την 40ή οικονομική χρήση από την ίδρυσή της, κατέγραψε πωλήσεις αντίστοιχες των ενοποιημένων, ύψους 69,98 εκατ. ευρώ, αυξημένες έναντι εκείνων του 2015 κατά 6,7% (+4,38 εκατ. ευρώ). Το μεικτό περιθώριο κέρδους της συρρικνώθηκε κατά 2,5 εκατοστιαίες μονάδες (στο 5,9%, από 8,4% το 2015), με συνέπεια τα μεικτά κέρδη της να μειωθούν σε 4,14 εκατ. ευρώ (-24,9%). Οι ζημιές της προ φόρων αυξήθηκαν κατά 11,7% και ανήλθαν σε 21,47 εκατ. ευρώ. Επίσης, οι τελικές ζημιές της μετά την πρόβλεψη για φόρους αυξήθηκαν κατά 10,9% και ήταν ύψους 21,47 εκατ. ευρώ.

Οι συνολικές πωλήσεις της μητρικής εταιρείας την περίοδο 2005-2016, δηλαδή στο διάστημα των δώδεκα αυτών ετών, ανήλθαν σε 1,575 δισ. ευρώ. Τη δωδεκαετία αυτή η επιχείρηση κατέγραψε, αθροιστικά, ζημιές προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) 120,5 εκατ. ευρώ, ίσες προς το 7,7% των πωλήσεων και το 1,1% του μέσου όρου των απασχολουμένων σε αυτή κεφαλαίων. Επίσης, κατέγραψε, αθροιστικά, ζημιές προ φόρων 474 εκατ. ευρώ και μετά την πρόβλεψη για φόρους ζημιές 491,9 εκατ. ευρώ. Οι συνολικές προ αποσβέσεων και φόρων ζημιές της ήταν ύψους 387,3 εκατ. ευρώ.

Οι υψηλότερες πωλήσεις, κατά την προαναφερθείσα χρονική περίοδο, κατεγράφησαν το 2006, οπότε είχαν ανέλθει σε 189,9 εκατ. ευρώ. Ηταν ακόμη υψηλότερες στις αρχές της δεκαετίας του 2000. Ειδικότερα το 2003 ήταν ύψους 236,1 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματά της μετά την πρόβλεψη για φόρους, ήταν ζημιογόνος τις έντεκα από τις δώδεκα εξεταζόμενες χρήσεις και κερδοφόρος μόνο το 2014, με κέρδη 1,6 εκατ. ευρώ. Τις μεγαλύτερες ζημιές μετά την πρόβλεψη για φόρους, ύψους 91,1 εκατ. περίπου ευρώ, κατέγραψε το 2009.

Εχει ελεγχθεί από τις φορολογικές αρχές για τις χρήσεις μέχρι και αυτή του 2004.

Η επιχείρηση έχει πρόεδρο τον Ζαχ. Γκίκα, αντιπρόεδρο τον Χαρ. Παπασπύρο και διευθύνοντα σύμβουλο τον Γ. Μαζαράκο. Σε εταιρική και ενοποιημένη βάση το 2016 απασχόλησε 1.389 εργαζόμενους, έναντι 1.284 το 2015. Διέθεσε για αμοιβές και λοιπά έξοδα προσωπικού 38,24 εκατ. ευρώ, έναντι 39,13 εκατ. ευρώ το 2015. Για μισθούς οργάνων διοίκησης και διευθυντικών στελεχών δαπάνησε 1,18 εκατ. ευρώ (1,08 εκατ. ευρώ το 2015).

Εχει προτείνει στον μέτοχό της, δηλαδή το Ελληνικό Δημόσιο, τη λήψη απόφασης για αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου κατά 850 εκατ. ευρώ με καταβολή μετρητών εντός πενταετίας, προκειμένου η επιχείρηση να καλύψει ταμειακές ανάγκες της και να χρηματοδοτήσει με κεφάλαια κίνησης προγραμματισμένες συμβάσεις της αντίστοιχης αξίας. Στοχεύει στην επίτευξη νέων διεθνών συνεργασιών. Θεωρεί εχέγγυα, για τον στόχο αυτό, την υψηλή τεχνογνωσία, τη διεθνή αναγνώριση και φήμη, το ισχυρό πελατολόγιο και τις ολοκληρωμένες εγκαταστάσεις που διαθέτει στην περιοχή Τανάγρα, στο Σχηματάρι Βοιωτίας, σε χώρο 1.850 στρεμμάτων. Εστιάζει για την εξασφάλιση νέων συμβολαίων και εσόδων σε εταιρείες της Κεντρικής Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής, στη διεύρυνση της παρουσίας της στην αγορά του Homeland Security, στην ανάληψη έργου αναβάθμισης αεροσκαφών F-16 και M-2000 και στη δημιουργία κέντρου συντήρησης ελικοπτέρων.

Ανανέωσε και συνεχίζει τις συνεργασίες της με την αμερικανική Lockheed Martin για την κατασκευή τμημάτων ατράκτου αεροσκαφών C-130, με την ινδική TATA Advanced Systems για την κατασκευή απαρτίων και με την καταριανή Qatar Emiri Armed Force για τη συντήρηση παρελκομένων αεροσκαφών Mirage 2000 και την εκπαίδευση υποψήφιων στελεχών της Προεδρικής Φρουράς των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων.

Το πρόγραμμα των εργασιών της περιλαμβάνει επίσης, μεταξύ άλλων, συντήρηση ελικοπτέρων Super Puma και Augusta A-109E, δομική ηλεκτρονική αναβάθμιση αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P3-B Orion, αναβάθμιση αεροκινητήρων F110-GE-129, συντήρηση ραντάρ (NATO/NSPA), καθώς και την υλοποίηση συμβολαίου με τη γαλλική Dassault για την κατασκευή fuel tanks αρχικής σχεδίασης της ΕΑΒ και baggage doors του αεροσκάφους Falcon.

To 2016 η ΕΑΒ συμμετείχε σε δέκα ευρωπαϊκά ερευνητικά προγράμματα ανάπτυξης τεχνολογιών και προϊόντων αεροσκαφών και ηλεκτρονικών κατασκευών, επιδιώκοντας να διευρύνει το μερίδιο συμμετοχής της σε εξειδικευμένες κατασκευές της ευρωπαϊκής αεροδιαστημικής βιομηχανίας. Στο πλαίσιο αυτό, ολοκλήρωσε τη συμμετοχή της σε έργο ανάπτυξης τεχνολογίας ακινητοποίησης οχήματος με ηλεκτρομαγνητικό παλμό, με υποβολή πρότασης αντίστοιχης τεχνολογίας για την αντιμετώπιση εχθρικών drones.

Η επιχείρηση ιδρύθηκε τον Μάιο του 1975. Εχει την έδρα της στην Αθήνα, επί της λεωφόρου Μεσογείων. Είναι μέλος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθήνας.

ΙΣΟΛΟΓΙΣΜΟΣ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ

www.inr.gr, 12 Οκτωβρίου 2017























ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ                ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ                RSS